Lär dig att känna igen känslomässiga tillstånd - glöm dessa! (del 2.)

Del 1

Glöm följande sugrör när du tränar din hund:
  • Det är hårdörat
  • Det är envis
  • Det är jävla
  • Det ser ut som ett långfinger
  • Det beter sig dåligt
  • Att protestera
Ovanstående skäl svarar inte på följande frågor:
  • Varför gör det som det gör?
  • Hur kan det påverkas?
  • Hur känns det?
Är kriteriet korrekt? Det kan hända att kriteriet först måste beräknas så att det kan höjas till en högre nivå. Striden bär en lättare fördämning i mitten, men en tyngre fördämning åstadkommer detta. För att hunden ska börja bära en tyngre dam i allmänhet kan kriteriet sänkas för att göra det mer tilltalande. Du kan sedan fortsätta med att höja kriterierna för en upphämtning på föreningenav.
Det finns alltid en anledning till allt beteende hos både hunden och människan. Jag vill jämföra en hund med ett litet barn, eftersom hunden är kognitivt på nivå med ett barn upp till 3 år. Således kan det inte förväntas från hjärnfunktionen hos en vuxen, även om hunden är vuxen. Liknelsen passar också bra genom att även ett litet barn inte är verbalt på samma sätt som en vuxen. Hundar är inte heller verbala, men deras meddelanden bör tolkas annorlunda. Istället kan man alltid lära sig rätt sätt att agera (dvs. rätt sätt för en person). Hundar är inte födda som beter sig ordentligt, men allt måste alltid läras upp för det. Det finns många anledningar till att en hund beter sig illa för en person:
  • Hunden förstår inte vad som krävs av den (detta är kanske det vanligaste relaterade till träning)
  • Det är frustrerande av någon anledning
  • Det har ingen motivation
  • Det är läskigt
  • Det är hemsökt
  • Det är sjukt
  • och så vidare.
Låt oss ta det första exemplet, till exempel: en hund förstår inte vad som önskas av den. → Detta kommer att frustrera dig. → Det kan ha följande beteenden:
  • Det lämnar platsen
  • Det verkar frånvarande
  • Fungerar inte som antydet
  • Luktar som marken
  • Börjar hoppa och bita
  • Gör precis vad som gör ont
Ninni förstår inte!
Lösningen i det här fallet är att föraren avbryter situationen och går ut för att bedöma hur hunden får förståelse. I det här fallet används inte följande halm: "ja det borde förstå." Det förstår inte, det är precis vad det säger dig. Återigen, låt oss komma tillbaka till följande:
  1. Kontrollera kriteriet och beräkna det. Börja med en lättare relaterad uppgift och börja höja kriteriet igen.
  2. Kontrollera miljön: är det för utmanande för hunden. Underlätta miljön.
  3. Kontrollera belöningens kvalitet: genom att öka den kan hundens motivation ökas
  4. Kontrollera antalet repetitioner: har du tränat tillräckligt med enkla uppgifter eller i lättare miljöer.
  5. Är tidpunkten för belöningen eller straffet felaktig. Kolla in det här!
  6. Kommer det att finnas förstärkningar (betala) tillräckligt ofta. Ju svårare en sak eller en ny sak, desto oftare borde de bli.
Ulla
Ps. Jag kommer någon gång att flytta den här bloggen helt e-handel när det är möjligt. Fram till dess kommer jag att publicera samma texter i båda. 
Tillbaka till blogg