Gå vidare till innehåll

Leveransvillkor

Endast vuxna kan beställa. En minderårig kan bara beställa med samtycke från en förälder. Abonnentinformation kommer inte att lämnas vidare. Du kan beställa via webbutiken, som inte kräver registrering. Registrering är dock möjlig om kunden så önskar. Det finns inget separat lojalitetsprogram.

Priserna inkluderar alltid momsböcker 10%, matning 14% och andra 24%.

Tillhandahållande

Målet är att leverera order så snabbt som möjligt, dock inom en vecka efter leverans. Produktens lagerbalans meddelas i samband med produkten. Om produkten beställs mer än saldot visar, är leveranstiden 2-6 veckor, beroende på leverantör. En del av produkterna är förbeställda produkter med en leveranstid på cirka 2 veckor.

Leveransmetoder är brev eller paket beroende på storlek eller vikt på beställningen. Hämtning är också möjlig genom separat överenskommelse: ruistolatmi@gmail.com/0407093772 (priset för samtalet är det normala priset för ditt samtal, inte företagsprenumerationen).

Taxa

Post: 

  • Hempaket 14 €
  • Postpaket 7,80 €
  • Posthämtningspunkt 10,00 €
  • internationell frakt 20,00 €

Matkahuolto

  • Busspaket 8,50 €
  • expresspaket 17.50

Hämtning från Hyvinkää är gratis.

Vissa produkter har gratis frakt på grund av låg vikt, i vilket fall de levereras per brev.

Lämna tillbaka

Produkter i gott skick har en 14-dagars returpolicy som krävs enligt konsumentskyddslagen. Tiden beräknas från produktens ankomsttid. Konsumenten har rätt till tillgång och rätt att testa den, men inte rätten till introduktion. Begagnade varor kan inte returneras. Endast på grund av tillverkningsfel kan den använda produkten returneras. Produkterna returneras via Posti eller Matkahuolto och ett kvitto för leveranskostnaderna levereras till säljaren, i vilket fall återförsäljaren ersätter leveranskostnaderna. För returfrågor, vänligen kontakta kundtjänst på ruistolatmi@gmail.com så att vi kan komma överens om detaljerna tillsammans.

Returformulär

Företags-ID för företaget är 

2394377-3

Betalningsmetoder

Kassan är en säker betalningsmetod för dig. Vi har en betalningsinstitutlicens utfärdad av Finansinspektionen. Tjänsten upprätthålls av Checkout Finland Oy (affärs-ID 2196606-6) och Checkout Finland Oy ingår i OP Financial Group.

Kassans betalningstjänst vidarebefordrar din betalning till säljaren. Om Checkout Finland Oy visas på din kontoutdrag eller kreditkortsfaktura har vi vidarebefordrat din betalning.

Webbutiken fungerar som marknadsförare av produkter och tjänster och som leverantör av produkter till kunden. Webbutiken tar hand om lagstadgade och andra skyldigheter relaterade till transaktionen. Om du vill klaga eller returnera produkten ska du kontakta webbutiken där produkten beställdes direkt.

 

bankavgifter

Du har betalningsknappar för alla finska banker till ditt förfogande. Du kan betala med Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, Oma Säästöpankki, Osuuspankki, POP Bank, Säästöpankki, S-pank och Ålandsbanken. Checkout Finland Oy visas som betalningsmottagare på ditt kontoutdrag, vi vidarebefordrar din betalning till online-säljaren. Från webbutiken dirigeras du direkt till din egen bank för att göra betalningen säkert.

Checkout Finland erbjuder också möjlighet att betala med ett banköverföringsformulär.

 

Kreditkortsbetalningar

Du kan betala i webbutiken med Visa, Visa Debit, Visa Electron, MasterCard, Debit MasterCard och American Express-kort. Onlinebutiken använder internationella Verified by Visa, MasterCard SecureCode och American Express SafeKey-autentiseringstjänster.

Kassan visas som betalningsmottagaren på kortfakturan och vidarebefordrar den betalningskortbetalning som betalats av kunden direkt till säljaren. Kortbetalningar görs säkert med ett säkert betalningsformulär och betalkortinformation lagras inte i e-handelssystem.

 

Mobila betalningsmetoder

Mobila betalningsmetoder Pivo, MobilePay, Masterpass och Transfer är tjänster i appen som låter dig betala för online-köp via banköverföring från ditt konto eller genom kortbetalning från ditt kort genom att acceptera betalning i den appen. Pivo accepterar också överföringsbetalningar, så betalningen kan accepteras i alla applikationer som stöder överföring.

Pivo

Användarvillkor finns på Pivos webbplats: pivo.fi/kayttohdot/pivon-kayttohdot

MobilePay

Betalningsvillkor finns tillgängliga på MobilePays webbplats: mobilepay.fi/kundstöd / villkor

Masterpass

Betalningsvillkor finns tillgängliga på Masterpass-webbplatsen: masterpass.com/assets/pdf/masterpassoperatingrules.pdf

Flytta

Villkor som gäller för överföringsavgifter:
OP: s allmänna villkor för betalningar i euro
Användningsvillkor för överföringstjänsten på Nordea
Användningsvillkor för överföringstjänsten på S-Bank

 

GSM-avgift

Ainapay

Tjänsten baseras på användningen av 060605 betaltjänstnummer. Betalning sker genom att ringa betaltjänstnumret och följa röstmeddelandena.

Tjänstens pris är per servicenummer och inkluderar produktens pris och faktureringsavgiften för tjänsten. Förutom servicepriset betalar kunden den vanliga mobiltelefonavgiften i enlighet med prissättningen för sin egen mobiloperatör. GSM-betalningsköp debiteras på användarens telefonräkning.

Begränsningar för användning av tjänsten / mobilabonnemanget:

  • Enkelt köptransaktion upp till € 52,32 (inkl. Moms)
  • Månatliga inköp upp till € 100 (inkl. Moms)
  • Upp till två inköp per dag
  • Fungerar inte med förbetalda prenumerationer

Mer information: aina.fi

 

Fakturering och avbetalningstjänster

Faktura- och avbetalningstjänster via Checkout tillhandahålls av OP, Collector, Jousto, Mash (tidigare Euroloan) och Svea. Collector och Svea erbjuder också faktura- och avbetalningsalternativ för företagskunder.

Läs också de mer detaljerade villkoren för varje finansföretag som du ser när du accepterar betalningen. Genom att acceptera betalningen accepterar du också finansieringsföretagets villkor.

Villkoren för samlarfakturan finns också på deras hemsida:

https://www.collector.se/upload/Partners/Agreements/CHECK/Credit_terms_All_comp_EN.pdf

Elasticitet:

https://cdn2.hubspot.net/hubfs/2610868/jousto_tuoteseloste_suomi_2019.pdf

 

Du kan se konsumentvillkoren för OP: s faktura och betalningsmetod här.

Läs mer om fakturering och avbetalningsmetoder:

collector.fi
jousto.com
mash.com/fi
webpay.svea.com/fi

Paypal:

Onlinebutiken har också en separat Paypal Express-knapp

Nyckelinformation om PayPal-tjänsten

Vad är PayPal-tjänsten?

PayPal tillåter individer och företag att skicka och ta emot elektroniska pengar online. Dessutom tillhandahåller det andra finansiella och kompletterande tjänster. Dessa tjänster benämns nedan kollektivt som "tjänsten".

Du kan använda tjänsten för att göra en enstaka betalning eller en engångsbetalning, eller så kan du skapa ett konto för att göra betalningar lättare, ta emot och skicka betalningar och få ytterligare funktioner och bättre betalningsinformation.

 

Vem tillhandahåller tjänsten?

Tjänsteleverantören för registrerade användare i länder inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet är PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A. (R.C.S. Luxemburg B 118 349) ("PayPalPayPal kontaktinformation är bro på kundtjänstsidan. Nödinstruktioner finns i avsnittet nedan.Hur man fortsätter".

PayPal är vederbörligen bemyndigat i Luxemburg att fungera som en bank (dvs. på ett juridiskt språk som ett "kreditinstitut"). Commission de Surveillance du Secteur Financier (CSSF), den luxemburgska finansiella tillsynsmyndigheten, övervakar stabiliteten i vår verksamhet. CSSF håller ett register över de organisationer som det reglerar på https://supervisedentities.apps.cssf.lu/index.html?language=en#Home. PayPal är registrerat i nummer B00000351, men du kan också söka i vårt företagsregister efter namn.

 

Vad behöver du för att använda tjänsten?

För att kunna använda PayPal behöver du:

  • en dator, smartphone (som en Apple iPhone eller Android eller Windows-telefon) eller en surfplatta (som en Apple iPad eller Android eller Windows-surfplatta)
  • dataanslutning till Internet. PayPal fungerar inte om din dator är offline.

Detta är de tekniska kraven. Ju bättre dina enheter och nätverksanslutningar fungerar, desto bättre fungerar tjänsten. Om din enhet har ett virus eller annat säkerhetsproblem kan det påverka PayPal och andra enhetsfunktioner. Vi rekommenderar att du följer alla säkerhetsinstruktioner från enhetstillverkaren och dess operativsystemsleverantör och att du använder antivirusprogram om det rekommenderas för det operativsystemet. Håll din enhet, särskilt ditt operativsystem, din webbläsare och antivirusprogramvara uppdaterad. Var försiktig när du laddar ner material från Internet. Om du inte känner till nedladdningskällan eller inte litar på den kan den nedladdade informationen vara skadlig.

PayPal-tjänsten används för att bearbeta pengar, så du behöver också pengar att skicka eller ta emot för att PayPal ska gynna dig. PayPal är också mer användbart om du har ett bankkonto och / eller ett kredit- eller bankkort. Tjänsten låter dig använda sådana betalningsmetoder (bank och / eller kort) online utan att behöva avslöja information om dem till icke-PayPal och noggrant utvalda tredje parter som anges i vår sekretesspolicy. Tjänsten är utformad för att fungera med dina andra bankkonton och kort för att göra dem enklare och säkrare att använda online.

I vissa fall kan du använda tjänsten som tillhandahålls av tredjepartsleverantörer som du ger tillstånd att agera för dina räkning (till exempel initiera en betalningshantering eller använda din PayPal-kontoinformation).

 

Individuella betalningar

Om du använder tjänsten för att göra en enskild betalning (utan ett PayPal-konto) kan vi förse dig med information om den betalningen före och efter att du har gett oss en betalningsorder.

Denna information kan ges till dig

  • på webbplatsen du ser innan du gör en betalning
  • i alla e-postmeddelanden som vi skickar dig
  • i detta meddelande "Nyckelbetalning och serviceinformation".

När du använder produkten "Betalning vid faktura" (om tillgänglig) kan säljaren som du betalar också skicka information till dig.

Vi debiterar dig inte för att skicka enskild betalning via tjänsten (men vi kan debitera dig för andra tjänster som är associerade med den betalningen, t.ex. valutaomvandling).

För att behandla en enskild betalning kan vi be dig att bekräfta din betalningsmetod (som kan vara ett kredit- eller betalkort eller annan alternativ betalningsmetod, beroende på knapparna vi tillhandahåller i mottagarens onlinebutik) och annan information

Betalning kommer att ske så snart de betalningssystem som används av PayPal tillåter. Om betalningsmottagaren meddelar oss att han eller hon vill rensa din betalning vid ett senare tillfälle kommer vi att göra betalningen vid den tidpunkt som betalningsmottagaren anger.

Det finns begränsningar för att skicka eller ta emot utan ett PayPal-konto. För mer information om att betala utan PayPal-konto, se Användningsvillkor för betalningar utan PayPal-konto. För mer information om att ta emot betalning från någon som inte har ett PayPal-konto, se avsnittet Användaravtal Mottagande av betalningar.

 

Öppna ett PayPal-konto

Individer och företag kan öppna ett PayPal-konto. För att öppna ett PayPal-konto måste du:

  • vara antingen en individ (minst 18 år gammal) eller ett företag som kan ingå ett juridiskt bindande kontrakt
  • registrera dig som PayPal-användare.

Som en del av registreringen måste du

  • en e-postadress som ska registreras, som också kommer att fungera som ett användarnamn i framtiden
  • ställa in lösenordet som vi ska använda för att logga in dig (för mer information om hur du väljer ett bra lösenord, se nedan Konto säkerhet)
  • acceptera PayPal Sekretesspolicy och Användaravtal och de metoder som är inblandade.

Under eller efter registreringen kan användaren också ange en betalningsmetod till PayPal-kontot, dvs. ett bankkonto, betalkort eller kreditkort från vilket vi tar ut pengar för betalningar som användaren gjort från PayPal-kontot.

 

Lägga till pengar på ditt konto

Pengarna på ditt PayPal-konto kallas lagligen "elektroniska pengar", vilket accepteras i hela Europeiska ekonomiska samarbetsområdet som online-pengar. Du kan bara betala pengar från ditt PayPal-konto om du har pengar på ditt konto. Men om du skickar pengar utan att ditt PayPal-konto har nödvändiga medel för att täcka betalningen, försöker vi automatiskt behandla pengarna från ditt kontos betalningsmetoder för att slutföra betalningen.

För att lägga till pengar på ditt konto måste du göra något av följande:

  • Du måste skaffa elektroniska pengar från PayPal genom att betala motsvarande belopp från dina finansieringskällor. Du kan göra det manuellt med funktionen Lägg till pengar i kontogränssnittet, eller PayPal kan göra det automatiskt, om det behövs, för att täcka de betalningar du har beställt PayPal att skicka.
  • Du måste acceptera en PayPal-betalning som skickas till dig av en annan PayPal-användare.

Ditt PayPal-kontosaldo representerar det belopp som är tillgängligt för betalningar från ditt konto. Elektroniska pengar motsvarar kontanter, så EU-lagstiftningen förbjuder betalning av ränta på elektroniska pengar (artikel 12 i direktiv 2009/110 / EG).

 

Skicka betalningar

Du kan skicka en betalning till en tredje part genom tjänsten genom att klicka på betalningsknappen på säljarens webbplats (eller någon annan online försäljningsplats). Om betalningsmottagaren inte har en webbplats eller knapp för att göra en betalning kan du använda funktionen "Skicka pengar" i kontogränssnittet för att ange betalningsmottagarens e-postadress. När du börjar skicka pengar instruerar du PayPal att överföra elektroniska pengar från ditt PayPal-konto till betalningsmottagarens PayPal-konto (se även Hur verifierar vi din identitet? -motivera). Om mottagaren accepterar betalningen (som vanligtvis sker automatiskt) gör vi överföringen.

I vissa fall kan du kanske bemyndiga en betalningsmottagare att instruera PayPal på dina vägnar att behandla en betalning som du senare skickar till betalningsmottagaren (sådana betalningar är automatiska betalningar). Förbetalda avgifter eller faktureringsavgifter). PayPal kan ställa in betalning att vänta på ditt reservkonto tills mottagaren lösa in betalning.

I vissa fall kan du kanske tillåta en annan licensierad betaltjänstleverantör börja göra en betalning till någon annan för dina räkning.

Varje nytt konto har initialt en gräns för hur mycket kontoanvändaren kan skicka. För att höja "utgiftsgränsen" måste användaren verifiera kontoinformationen som tillhandahålls till PayPal. Gränserna kan variera efter PayPal: s bedömning upp till det maximala belopp som anges i penningtvättslagarna, men användaren kan inte ändra utgiftsgränsen. Den information som krävs i granskningsprocessen varierar beroende på bostad och kontotyp (personligt konto eller företagskonto). PayPal uppmanar dig att verifiera din kontoinformation och tillhandahålla nödvändiga instruktioner.

 

Mottagande av betalningar

När du har öppnat ett PayPal-konto kan du ta emot betalning via tjänsten genom att acceptera en betalning från en annan användare. Vi kan också tillåta att en betalning tas emot från någon som inte har ett PayPal-konto. Accept är nästan alltid automatiskt, så du behöver vanligtvis inte göra något för att acceptera en betalning.

Mottagaren kommer att kunna återbetala betalningar och i vissa fall använda tjänsten för att vägra betalningar som skickats av en annan användare.

Om ditt PayPal-konto är nytt kommer vi att begränsa mängden pengar du får i enlighet med lagar mot penningtvätt tills du har slutfört verifieringsprocessen för ditt konto. När du har öppnat ett nytt konto ber vi dig att verifiera ditt konto och tillhandahålla nödvändiga instruktioner.

Vi blockerar betalningar som vi tror verkar vara förknippade med allvarliga säkerhetsproblem eller som verkar vara bedrägliga. Ibland kan vi försena betalningen istället för att blockera den så att vi kan titta närmare på situationen. Om vi upptäcker bedrägerier efter att du har fått en betalning kommer PayPal vanligtvis att annullera betalningen till den bedrägliga personen och notera avbokningen i ditt konto. Ibland har vi enligt lag inte tillstånd att förklara en blockerad eller försenad betalning eller att tillhandahålla information om en annullerad betalning så att den inte varnar någon som verkar bedrägligt eller begår ett brott. På grund av begränsningar kan vi inte avslöja allt, men du kan fortfarande fråga oss om blockerade, försenade eller återbetalade betalningar med hjälp av Secure Message Center, som beskrivs i avsnittet Kontakta oss nedan.

 

Valutor

Du kan skicka eller ta emot betalningar i många olika valutor, inklusive följande: brittiska pund, euro, amerikanska dollar, kanadensiska dollar, japanska yen, australiska dollar, schweiziska franc, norska kronor, svenska kronor, danska kronor, polska zloty, ungerska forint, Tjeckiska koruna, Singapore dollar, Hongkong dollar, Nya Zeeland dollar, New israeliska shekel, mexikanska peso, brasilianska real, filippinsk peso, thailändska baht och Nya Taiwan dollar.

Om du inte har ett saldo i den valuta du skickade, eller om du tar ut en valuta som inte överensstämmer med det mottagande bankkontoets nationalitet, omvandlar tjänsten vanligtvis pengarna till betalningsvalutan eller mottagande bankkonto och debiterar en avgift för valutaomvandling.

Du kan få pengar i vilken valuta som helst som stöds av tjänsten (anges ovan). Om valutan du får inte överensstämmer med ditt PayPal-kontos nationalitet, omvandlar tjänsten inte den utländska valutan till den nationella valutan förrän du har beställt det, tar ut pengar till ditt bankkonto eller skickar pengar i en annan valuta.

Innan tjänsten konverterar valutan kommer den att informera dig om den växelkurs som används och avgiften som ska tas ut. Tjänsten gör emellertid endast omvandlingen om du instruerar tjänsten att fortsätta efter mottagandet av ett sådant meddelande. Detta gäller inte för sena betalningar av säljare eller automatiska / förutgodkända betalningar eller faktureringsavtal.

Se användaravtalet för mer information om valutakonvertering och valutakonverteringsalternativ.

 

Risk för återbetalning eller avbokning

Om mottagaren inte uppfyller säljarens säkerhetsvillkor (se nedan) och tar emot en återbetalning eller annullerad betalning, kommer mottagaren (i de flesta fall inte PayPal) att vara ansvarig för beloppet för återbetalningen eller den annullerade betalningen och eventuella avgifter, såsom återbetalning Bearbetningskostnader.

En återbetalning är ett klagomål mellan mottagaren av en betalning som finansieras med ett kort, banken som utfärdade kortet i fråga och kunden i den banken, dvs. avsändaren av betalningen. PayPal beslutar inte i frågor som rör återbetalningen, och PayPal och betalningsmottagaren måste acceptera beslutet från den kortutfärdande banken som slutgiltigt och juridiskt bindande i återkravsklagomålet.

 

Säljarens säkerhet

Under vissa omständigheter kommer PayPal att täcka förlusten som orsakats av en återbetalning eller annullering, istället för att PayPal kräver att betalningsmottagaren ersätter det om betalaren förnekar att de har godkänt betalningen eller hävdar att de inte har fått den produkt de betalade för.

Merchant Security är tillgängligt och kan åberopas när en betalning har bokförts till Merchant Security Policy på användarens informationssida för betalningstransaktion. Följande faktorer påverkar leverantörernas säkerhetsberättigande:

  • vilken typ av produkter eller tjänster som köpts
  • länderna för köparen och säljaren
  • säljarens kontotyp
  • postadressen som säljaren skickar produkterna till
  • bevis för den leveransmetod som används
  • den tid produkterna skickades efter betalning
  • antalet konton från vilken betalningen gjordes
  • säljare samarbete.

Se användaravtalet för mer information om behörighetskrav för säljarens hemland.

Köparens säkerhet

Buyers Security tillåter köpare av de produkter och tjänster som omfattas av den att få en helt eller delvis återbetalning av PayPal-betalningen de betalade för dessa produkter om inköpen inte levererades eller om de skiljer sig väsentligt från beskrivningen från säljaren.

För att få köparens säkerhet måste köparen lämna in en tvist inom en viss tidsgräns. Användaravtalet innehåller detaljerad information om hur man registrerar en tvist.

 

Ta ut pengar (lösa in elektroniska pengar)

Om ditt kontosaldo är positivt kan du när som helst be PayPal att överföra pengar från ditt konto till ett bankkonto som är registrerat som en betalningsmetod med ditt PayPal-konto (eller, mindre vanligt, en betalningsmetod). Vanligtvis utfärdas en sådan beställning med hjälp av överföringsfunktionen i kontogränssnittet. På lagligt språk är en överföring från ett PayPal-konto till ett bankkonto en "inlösen" av elektroniska pengar.

Under normala omständigheter överför vi pengar från ditt konto så fort våra betalningssystem tillåter (vanligtvis en arbetsdag) efter att vi har utfört några kontroller som PayPal rimligen kan kräva för att förhindra penningtvätt och bedrägeri eller för att verifiera din identitet och bankkontot används för överföringen.

Om ditt PayPal-konto är nytt, begränsar PayPal det belopp du får i enlighet med lagstiftningen om penningtvätt. Du kan ta bort gränsen genom att slutföra verifieringsprocessen för ditt nya konto. När du har öppnat ett nytt konto kommer PayPal att be dig slutföra processen och tillhandahålla nödvändiga instruktioner.

Du kan spara pengar på ditt PayPal-konto så länge du vill. Vi debiterar dig inte för att hålla pengar på ditt PayPal-konto, men vi betalar inte heller ränta eftersom det är förbjudet att betala ränta på elektroniska pengar.

 

Avgifter

PayPal tar inte betalt för att skicka pengar via tjänsten (såvida inte valutakonvertering krävs kommer betalningen att skickas som en massbetalning eller så kommer avsändaren att betala en avgift som en del av en personlig (snarare än en kommersiell) transaktion).

PayPal tar ut avgifter för vissa evenemang, till exempel:

  • vid mottagande av betalningar för kommersiella transaktioner (priserna varierar beroende på till exempel avsändarens och mottagarens plats)
  • valutaomvandling (se Valutor ovan)
  • den betalning du fick för att behandla återbetalningen initierad av avsändaren
  • ta ut pengar (i vissa länder)
  • Användning av Mass Pay- eller PayPal-kredittjänster och vissa andra tilläggstjänster.

Detaljerad information om våra avgifter finns i användaravtalet och på sidan Avgifter.

 

Stänga ett konto eller begränsa dess användning

PayPal eller kontoinnehavaren kan när som helst stänga kontot. Om vi stänger ett konto kommer kontoinnehavaren vanligtvis att meddelas två månader innan kontot stängs. I sällsynta fall kan vi dock också stänga ditt konto genom att omedelbart meddela kontoinnehavaren (till exempel när kontoinnehavaren har brutit mot ett avtal med oss). Avsnittet om stängning av konto i användaravtalet innehåller ytterligare information (inklusive information om hur du stänger ett konto och konsekvenserna av att stänga det).

Dessutom kan vi förhindra att ditt konto skickar eller tar emot betalningar och / eller uttag under vissa omständigheter, till exempel om informationen som ges till oss verkar vara felaktig, standarder för väsentliga skyldigheter eller verkar vara i ekonomiska svårigheter (se även Begränsade aktiviteter och innehavssektionen i användaravtalet). PayPal tillåter inte att du begränsar eller blockerar åtkomst till ditt konto annat än genom att stänga det.

Om vi begränsar ditt konto (utan att stänga det helt) är Secure Message Center fortfarande tillgängligt för dig när du loggar in. Du kan också ringa kundtjänst. På begäran kan PayPal berätta för dig orsakerna till begränsningen (om utlämnande av den informationen är tillåten) och de steg som krävs för att ta bort begränsningen.

PayPal kan också blockera en specifik betalning (utan att stänga eller begränsa kontot). Se avsnittet för mer information Mottagande av betalningar.