Intimidering är inte ett effektivt utbildningsmedel
Share
Rädsla är klassiskt konditionerad. Detta innebär att det emotionella tillståndet ansluter till det som händer när hunden (människan) är rädd. Detta är dock inte under vår kontroll, vilket innebär att vi inte kan kontrollera vad hunden associerar rädsla med. Med rädsla menar jag att hunden hotas, antingen mentalt eller fysiskt, av straff.
- Om en hund straffas av rädsla för att den inte kommer att stanna när fågeln lämnar, kan det vara så att den kombinerar rädsla med fågeln eller till och med den gran under vilken fågeln lämnar. Så inte på något sätt vad det har gjort själv.
- Till exempel flyr en hund i hämtning och straffas av hot, så rädsla kan kombineras med en damm eller ett spel
- Rädsla kan också förknippas med instruktören
När straff kombineras med fel sak är vi i trubbel. Exemplen ovan är vanliga kundproblem. Hunden är rädd för att gå till fågeln, så det skapar förskottsproblem, blinkande, klibbighet i ramp-up, etc. Rädsla kombineras med pick-up, det är när det finns djupa pick-up problem. Hunden undviker föraren etc.
När något tränas för en hund måste man tänka på vad som är det önskade resultatet. Det som är kritiskt i straffet är att tidpunkten är rätt. Ändå hanterar vi inte situationen ordentligt, så vi kan av misstag lära hunden något helt annat än vi ville ha.
Knappast någon vill att ett fruktansvärt känslomässigt tillstånd ska förknippas med spelbackar på något sätt. Därför är det värt att överväga och bygga rätt driftsmodell för hunden innan den tas till spelet gratis. Stoppningen avslutas först annars. Hunden lär sig att ge upp spelet och inte att accelerera i närvaro av spelet. Således är det känslomässiga tillståndet alltid konditionerat klassiskt, så ju mer lugnt det känslomässiga tillstånd hunden associerar med spelet, desto mer troligt är det att det är under kontroll. Vi vill ha en hund som stannar för att rampa upp och väntar lugnt på ett nytt tips. Så investera i emotionellt tillstånd och massor av stoppövningar.
Den bästa lösningen för hämtning är att göra leveransen till hunden supersinnad. I det här fallet kan nästan alla problem relaterade till hämtning elimineras. Vi vill ha en hund vars första tanke är att ta detta till befälhavaren / älskarinnan. Bygg det!
Om problemet är att hunden undviker föraren eller förarens hand, är det absolut nödvändigt att bygga förtroende. Relaterat till detta är utelämnandet av positiva straff och förstärkningen av glädjen att arbeta tillsammans. När förtroendet återställs kommer hunden att utvecklas enormt. Här är det särskilt viktigt att instruktören glömmer sina egna åsikter och går ut på att studera positiv förstärkning.
Bekräfta alltid rätt användning så att det emotionella tillståndet kommer. Att stärka lugnet att vänta och sitta med fågelhundar medför fredligt beteende. Att bestraffa drunkning / gnällande lär inte ut rätt handlingssätt, så även rätt emotionellt tillstånd följer inte med. Om hunden har utmaningar med melodin, är det avgörande för resten av utvecklingen att lösa dem. När de har lösts kommer hundens framsteg i andra frågor att förbättras avsevärt.
Intimidering ger inte kontroll utan tvärtom. Så vi kan inte kontrollera hundens känslor och de saker som följer med dem. Vi kan försöka kontrollera vad hunden gör och genom det hundens emotionella tillstånd genom att förstärka att göra saker i rätt riktning.
Anledningen till att jag skriver om detta är att det hela tiden finns klienter att hålla problem med hundar som tränas med denna konst. Problem som inte skulle existera om saken först hade lösts på ett annat sätt.