[ndnapps-contactform]

Opi tunnistamaan tunnetilat - hillitse ja hallitse itseäsi (osa 4.)

Koiran kouluttamisessa olennaista on se, että ohjaaja pystyy hillitsemään oman tunnetilansa, eleensä ja äänensä. Olen aina ollut herkästi hermostuva ja levoton liikkeissäni. Tämä on ollut minulle se iso kompastuskivi ja se on sitä monelle muullekin. Yksi suurimmista avuista, mitä olen saanut viime vuosina on seuravaa:

Olen opetellut kouluttamaan positiivisesti vahvistamalla, jolloin olen oppinut etsimään onnistumisia epäonnistumisten asemesta. Näin ollen en enää hermostu samalla tavalla.

Toinen asia on se, että olen ymmärtänyt, että koiran piruilu tai kenkkuilu eivät ole se syy, miksi harjoitukset eivät onnistu. Syy on aivan muualla. (kriteeri, palkkion laatu, ympäristö, toistojen määrä, ajoitus...)

Kolmas asia on se, että näin smartDOG-testaajana olen lukemattomia kertoja huomannut, että koirien eleiden lukukyky vaikuttaa huomattavasti koiran toimintaan ja sitä kautta koulutukseen. Lintukoirarotujen edustajat ovat usein hyviä tai jopa huikeita lukemaan eleitä. Tällöin se huomaa jokaisen eleen ja tämä saattaa häiritä koiraa suunnattomasti. Älä siis heilu tai hillu! Toinen on taas se, että osa näistä eivät ole kiinnostuneita eleistä tai eivät osaa niitä lukea. Tämäkin vaikeuttaa kouluttamista.

Neljäs asia on, että ohjaajan äänen käyttöä tulee hyvin usein säätää.

  • Ohjaajan ääni on falsetissa olevaa kimitystä, joka häiritsee koiraa paljon
  • Ohjaajan ääni on liian kova ja möreä, joka pelottaa koiraa tai se kokee sen rankaisuna
  • Ohjaaja ei osaa antaa lainkaan sanallista palautetta 
  • Ohjaajan äänenkäyttö on liian monotonista
  • Se on vääräaikaista
  • hermostuneisuus kuultaa äänestä

Ratkaisuehdotuksena on siis seurava:

  1. Keskity onnistumisiin ei epäonnistumisiin
  2. Palkitse koiraa ja itseäsi hyvästä suorituksesta
  3. Kiinnitä huomiota kriteeriin, palkkion laatuun, ympäristöön, toistojen määrään, ajoitukseen ja vahvistetiheyteen (tämä viimeinen siis se, että kuinka usein koiraa palkitaan).
  4. Vähennä eleitä ja tee vain ne, mitä oikeasti tarvitaan.
  5. Tarkkaile omaa äänenkäyttöä
  6. Videoi itseäsi
  7. Käytä valmentajaa. Sitä tarvitsevat kaikki.
  8. Harkitse joogaa, mindfullnessia, meditaatiota tms.

Mukavaa keskiviikkoa!

Osa 1.

Osa 2.

Osa 3.

Viretilan hallintaan liittyvät kurssit tänä keväänä.

Jätä viesti

Nimi .
.
Viesti .

Huomaa, että viestit tulee hyväksyä ennen julkaisemista.